Content Marketing

november 20, 2023
0 min lästid

Content marketing, eller innehållsmarkandsföring som det heter på svenska, är en av de mest effektiva formerna av marknadsföring ett företag har till sitt förfogande. Den här typen av marknadsföring tillför ett stort värde till ett företags publik när den görs på rätt sätt och är på lång sikt ofta mer kostnadseffektiv än traditionell marknadsföring om man ser till ROI. 

Content marketing är allt digitalt innehåll du skapar, allt från både bilder och text på sociala medier till podcasts, nyhetsbrev och instruktionsvideos. Genom att skapa underhållande, utbildande och informativt innehåll i hög kvalité kan man både attrahera och behålla en specifik målgrupp. Och det är det som är grejen med content marketing. 

I dagens samhälle är det nästan helt omöjligt att nå ut till hela sin målgrupp med bara en kanal. Med ett alldeles för brett budskap riskerar du att hamna i mediabruset. Det är istället bättre att skräddarsy innehåll till olika kanaler och den målgrupp som befinner sig där. 

Men oroa dig inte, du behöver inte finnas överallt samtidigt. För att ta dig igenom bruset är det viktigare med kvalitet än kvantitet. Utmaningen ligger oftast i själva skapandet.  

Har du ett komplext budskap som du vill ha hjälp att förmedla till din målgrupp eller vet du inte vilka kanaler som är relevanta för ditt företag? Behöver du hjälp med strategi, produktion eller distribution? Kanske allt? 

Vi på Wingr kan hjälpa dig att hitta rätt contentbyrå beroende på vad du behöver hjälp med.

A man recording a podcast.

Ta dig genom bruset med hjälp av content marketing

När vi möts av mer information än vi kan hantera blir all reklam tillslut bara till ett enda brus. Här blir content marketing en möjlighet att ta sig igenom bruset. Istället för att spamma konsumenter med reklamladdad kommunikation kan vi hjälpa dem i kundresan. Genom att erbjuda hjälpsamt och högkvalitativt innehåll kan vi skapa värde åt kunden och på så vis mer subtilt marknadsföra våra tjänster.  

Den här typen av kommunikation sätter kunden i fokus och engagerar dem genom hela kundresan. Istället för att trycka på specifika produkter och tjänster delar vi med oss av relevant information såsom steg-för-steg guider eller berättelsebaserade annonser som bidrar med ett helt annat värde till kunden.

Kundresan

Idag sker ofta kundresan på egen hand och online. Kunderna vill själva leta reda på information och om du då kan bidra med relevant information och utbilda kunden, då kan du bygga ett förtroende som på lång sikt stärker både varumärket och ökar leadsgenerering, samt konvertering av nya kunder.

Fördelar med content marketing:

  • Utbilda din målgrupp. Content marketing ger dig möjligheten att utbilda din publik och dina kunder om ditt varumärke, produkter och tjänster på ett icke-invasivt sätt, vilket kan leda till en högre konverteringsgrad.
  • Bygga förtroende. Få personer är redo att köpa något första gången de hör talas om ditt företag. När du regelbundet tillhandahåller värdefullt innehåll som engagerar dina kunder, bygger du upp en relation och ett förtroende. Kunderna känner att du förstår dem, vilket kan vara avgörande nästa gång de överväger ett köp​.
  • Demonstrera hur dina produkter eller tjänster löser problem. Med hjälp av en genomtänkt marknadsföringsplan kan du skräddarsy innehåll till olika kunders pain points. Bloggposter, demo videos och testimonials gör det enklare för företag att erbjuda djupgående förklaringar om hur deras produkter eller tjänster hjälper kunder.
  • Synlighet. En effektiv content marketing-strategi ökar synligheten för ditt företag, vilket är särskilt viktigt med tanke på att en stor del av kundresan idag sker på egen hand, ofta online. Det är därför viktigt att synas där kunderna letar efter information och lösningar​.
  • Ledarskap. Auktoritet är nyckeln till att uppfattas som ett branschledande företag och öka försäljningen. Genom att skapa hjälpsamt, högkvalitativt innehåll kan du positionera ditt företag som en ledare i din bransch.
  • Kundlojalitet. Genom att regelbundet dela högkvalitativt, övertygande innehåll har du som företag möjlighet att fördjupa din relation med era kunder. Över tid kan detta boosta den lojaliteten kunderna känner gentemot ditt varumärke.
  • Bygga ett community: Genom konsekvent och engagerande innehåll kan du skapa ett community runt ditt varumärke där kunder också interagerar med varandra.
  • Få insikter om kundbeteende: Analys av interaktioner med ditt innehåll kan ge värdefulla insikter om kundpreferenser och beteenden, vilket kan vägleda framtida marknadsföringsstrategier.
  • Förbättra din hemsidas ranking och synlighet i sökmotorer: Genom att jobba med SEO i exempelvis välskrivna och relevanta bloggposter kan man förbättra både synlighet och ranking i sökmotorer.

Olika typer av content marketing

Multiple social media buttions; follow, subscribe, share, react, chat.

Bloggar 

Bloggar är ett av de mest populära formerna av content marketing då det hjälper företag att sticka ut mot både människor och sökmotorer. Det är ofta både billigare och enklare att producera än exempelvis video och är därför ofta ett bra tillägg till marknadsföringsstrategier gällande content marketing. Det är även väldigt sökmotorvänligt vilket gör bloggposter till en fantastisk möjlighet att jobba med SEO.

Många contentbyråer har expertis inom SEO. Faktum är att en integration av både SEO och innehållsskapande ofta ses som en nödvändig för att få ett framgångsrikt resultat.

Video

Vi har precis pratat om hur kostnadseffektivt och bra bloggar är för att synas i sökmotorer. Men det största inom content marketing är video. Oavsett om det är en video skapad för din webbsida eller plattformar såsom TikTok och YouTube så tillåter videos varumärken att kommunicera komplicerade budskap och känslor på bara några sekunder.

Många företag använder sig av videos för att göra produktdemonstrationer eller berätta om nyheter och nya funktioner. Andra använder videos för att visa vad som sker bakom kulisserna. Videos går även bra att bryta ned i delar och distribuera i flera olika kanaler och skulle även kunna ligga till grund för bloggposter. Hur du väljer att använda videoformatet är upp till dig och vad din målgrupp vill se. Faktum är att hela 91% av konsumenter vill se mer videoinnehåll från varumärken de älskar.

Podcasts

Podcasts är ett sätt att nå ut till en mer nischad publik. Företag kan skapa egna podcasts eller gästa andra podcasts för att nå ut till nya potentiella kunder. I företagspodcasts är det vanligt att företag erbjuder lösningar på lyssnarnas problem, men också vanligt förekommande är trender, case studies och kundberättelser. Huvudsaken är att det har ett värde för lyssnarna. 

Detta material kan liksom videos också ligga till grund för bloggposter, citat på sociala medier eller liknande för att effektivisera innehållsskapandet.

Sociala medier

Social media icons; Instagram, Twitter, Netflix, TikTok, Discord, Spotify.

Genom sociala medier har du möjlighet att inte bara visa upp dina produkter eller tjänster, utan även knyta an till din publik på en personlig nivå. Det handlar om att engagera sin publik och skapa en dialog. Vi svenskar älskar våra dagliga doser av sociala medier. Enligt svenskarna och internet 2023 så går hela 85% av vår befolkning in på sociala medier dagligen. Det är en fantastisk möjlighet att göra ditt varumärke till en del av deras dagliga digitala rutin. 

De vanligaste plattformarna i Sverige är Facebook, YouTube, Instagram och TikTok. Men det varierar också beroende på vilken generation man tittar på. Vill du nå en äldre generation är exempelvis Facebook mer effektivt än om du vill nå ut till dagens ungdomar. Då är istället TikTok det mest populära valet av plattform.

Infografik

Infografik är en typ av content marketing där man sammanställer intressant statistik och fakta på ett visuellt tillfredsställande sätt. Det är lite av en grundpelare inom B2B men är ibland även användbart inom B2C. Då speciellt för att dela med sig av instruktioner och funktioner. Det är väldigt vanligt att man tar redan existerande innehåll från exempelvis en artikel eller bloggpost och gör om den till den snygg infografik för att göra det hela mera lättsmält. 

Infografik är hjälpsamt för det bryter ner stora koncept till engagerande bilder som är lätta att läsa och dela. I en tid då folks koncentrationsförmåga är lika med noll gör infografik det lättare att konsumera ditt företags innehåll på kortare tid. Infografik är även lätt att skala om och posta i andra kanaler såsom sociala medier.

Epost

Det som gör epost till en väldigt attraktiv kanal för content marketing är bland annat att det är en idealisk kanal för marknadsföringsautomation. Företag kan skapa automatiserade kampanjer baserade på kundens beteende och interaktioner. Detta gör det möjligt att skicka riktat och relevant innehåll vid optimala tidpunkter. 

Hur många börjar dagen med att gå igenom mailen? Det är rätt vanligt. Faktum är att det finns statistik som visar att det första majoriteten av folk besöker på morgonen är just eposten. Innan de går in på sitt företags intranät, läser nyheter eller tittar på sociala medier.

Paid

Medan större delen av strategier kring content marketing är organisk så går det även att marknadsföra företag med betald reklam. Det är dyrare än annan typ av content marketing men fördelen är att det kan generera resultat snabbare och även exponera ditt företag för nya kunder som kanske annars inte hade hittat till dig.

Andra typer av content marketing

De exempel vi tagit upp är bland de vanligaste typerna av content marketing, men de är långt ifrån alla typer av content marketing du kan använda dig av. Här följer ytterligare ett par förslag på vad du kan använda dig av för att skapa värde åt din publik.

  • E-böcker
  • Live-video
  • Frågesport och spel
  • Kurser och webbinar

Oavsett om du behöver hjälp med att ta fram en strategi, producera material eller behöver ett verktyg för att optimera epostutskick så kan vi på Wingr hjälpa dig att hitta rätt byrå och leverantör av de tjänster du söker.

Publicerad:
november 20, 2023